Hvorfor økologi?

21 Oct

Økologi er mere fremme end nogensinde og flere og flere putter det i indkøbskurven. Er du en af dem der ikke er overbevist? Det tog mig mange år at fatte hvorfor man bør vælge økologi. Her har jeg beskrevet hvad der fik mig til at ændre holdning. Måske kan de også ændre din?

*

Jeg har gået på Vestjyllands Højskole i Ringkøbing der har stort fokus på at udlede så lidt Co2 som muligt, og vi fik samtidig økologiske måltider morgen, middag og aften. Her begyndte jeg for alvor at få interesse for økologi og hvor nemt man egentlig kan gøre det naturligt at smide i indkøbskurven.

*

Efter at have studeret på Hotel- og Restaurantskolen i København fik jeg øjnene op for hvor vigtigt det er at vi respekterer de råvarer vi spiser. Det meste kød vi spiser er industriproduceret – og her er “produceret” det rette ord at bruge, da næsten alt kød i verden fremstilles unaturligt. Køer, grise og kyllinger opdrættes kun for at vi kan spise dem. Her kan jeg anbefale at se filmen “Food Inc.”, der bestemt ikke er for sarte sjæle, men den får virkelig ens øjne op for hvordan madindustrien har udviklet sig.

*

Økologiske råvarer er “rene” produkter. Du fylder ikke din krop med en masse stoffer du ikke aner hvordan påvirker dig. Man mistænker sprøjtegifte, pesticider og hormonforstyrrende stoffer for at påvirke børn til at udvikle sig hurtigere, og man ser hyppigere og hyppigere at børn allerede i 9-10 års alderen går i puberteten. Bl.a. findes der et blødgørende stof i alle plasticflasker der er hormonforstyrrende. Jo blødere flasken er, jo mere af stoffet er der i. Derfor sælges alt økologisk drikke i glas eller karton.

*

Økologiske råvarer er billigst når der er sæson for dem. Hvis du vil vide hvad der er sæson hvornår, kan jeg anbefale råvareguiden, der har en oversigt over de mest almene frugter og grøntsager:

http://www.raavareguiden.dk/

*

Skriv et svar

